text.skipToContent text.skipToNavigation
SEU ELECTRÒNICA

Sol·licitud d’autorització d’inversió estrangera directa: Modificació d'objecte i/o de capital social

Les societats andorranes considerades d’inversió estrangera (que disposen d’un percentatge de participació estrangera en el seu capitalsocial igual o superior al 50%) han d’obtenir una autorització per modificar el seu objecte substancialment o augmentar el capital social.

⚠ Atenció: únicament podran presentar la sol·licitud d’inversió estrangera directa per a les modificacions d’objecte o les ampliacions decapital social les societats andorranes amb participació estrangera en el seu capital en un percentatge igual o superior al 50%.

⚠ Atenció: les modificacions d’objecte que consisteixin en un simple aclariment del redactat no requereixen autorització.

Persones que el poden demanar

Persona jurídica

Tota entitat o organització a la que l’ordenament jurídic li reconeix una personalitat jurídica pròpia i que disposi el número d’identificació administrativa (NIA). La persona jurídica actua per mitjà d'un representant legal o apoderat que ha de disposar del certificat electrònic de representant de persona jurídica.

Representant

Persona física o jurídica a favor de la qual el poderdant ha donat la seva representació per a què actuï en nom i interès seu, i que ha d'estar registrat en el Registre electrònic de representants de l'Administració Pública.
Així com els professionals habilitats per actuar davant l’Administració pública per efectuar certs tràmits o actes administratius.

Vies de recurs

Es podrà interposar recurs administratiu davant del Govern d’acord amb les disposicions establertes a l’article 124 del text refós del Codide l’Administració, del 29 de març de 1989.Contra la desestimació, expressa o presumpta, d’un recurs administratiu, les persones interessades poden interposar recurs davant de lajurisdicció administrativa, en la forma i els terminis establerts per la llei que regula el procediment davant d’aquesta jurisdicció.

Lloc i forma de presentació

Aquest tràmit es pot efectuar tant de forma presencial com en línia.
 
De forma presencial: a Tràmits. Enllaç al nou formulari paper
 
Per fer-lo presencialment, s’ha d’anar al Servei de Tràmits del Govern amb la documentació requerida emplenada i signada. Informeu-vos dels horaris a www.tramits.ad.
 

Mètode de lliurament de la resolució

El lliurament es farà pel mateix canal pel qual s’hagi presentat el tràmit. En cas de presentació telemàtica, la resolució es notifica electrònicament i, en cas de presentació presencial, es recollirà al Servei de Tràmits.

Requisits previs

  • No ser resident a Andorra:

    • Persones jurídiques de nacionalitat andorrana amb participació estrangera en el seu capital o en els seus drets de vot, directa o indirecta, en un percentatge igual o superior al 50 per cent de manera conjunta. També són inversions estrangeres les destinades a sucursals o altres tipus d’establiments permanents a Andorra de no residents; i les efectuades per altres persones jurídiques andorranes quan almenys el 50 per cent dels drets de vot del seu òrgan de decisió pertanyi, directament o indirectament, a persones físiques no residents o a persones jurídiques estrangeres.
    • Persones jurídiques de nacionalitat andorrana, amb participació estrangera en el seu capital o en els seus drets de vot, directa o indirecta, inferior al 50 per cent i superior al 5 per cent, i que realitzin una inversió estrangera immobiliària.
    • Persones jurídiques de nacionalitat andorrana, que es trobin finançades directament o indirectament, a persones físiques no residents o a persones jurídiques estrangeres.
  • Cal disposar del NIA:

    • Persona física (per sol·licitar-lo cal omplir i presentar el formulari Y5T003, “Sol·licitud d’atorgament del número d’identificació administrativa - NIA”).
    • Persona jurídica estrangera: per sol·licitar-lo envieu un correu electrònic a l’adreça registresocietats@govern.ad, indiqueu-hi “Obtenció NIA persona jurídica estrangera” i adjunteu-hi un certificat d’inscripció registral al país d’origen en què consti clarament la data d’inscripció o d’inici d’activitat.
  • Per fer el tràmit en línia, cal disposar del certificat electrònic (per a més informació, visiteu el web següent: https://www.signaturaelectronica.ad/).
  • Cal tenir el número de tràmit del projecte d’inversió estrangera (constitució) i la data de presentació; l’inversor ha hagut d’identificar la resta d’inversors en la composició accionarial i indicar el percentatge de participació de cadascun.
  • Cal complir els requisits establerts a l’article 1.1 de la Llei 10/2012, del 21 de juny, d’inversió estrangera al Principat d’Andorra.
  • De la mateixa manera, no s’autoritzen les inversions estrangeres efectuades per persones residents, domiciliades o, en el cas de persone jurídiques, nacionals d’algun dels països considerats no cooperatius en matèria de blanqueig de diners i de finançament del terrorisme definits pel Grup d’Acció Financera (GAFI) o per l’organisme internacional competent en aquesta matèria, ni les efectuades per persones físiques o jurídiques de les quals els organismes encarregats de la prevenció del blanqueig i del finançament del terrorisme informin desfavorablement.
  • Els documents oficials estrangers hauran d’estar postil·lats o degudament legalitzats.
    Per a més informació, visiteu el web: https://www.exteriors.ad/ca/afers-bilaterals-i-consulars/afers-consulars/legalitzacio-de-documents.
    A més, caldrà presentar una traducció jurada també postil·lada o degudament legalitzada quan els documents no estiguin redactats en català, castellà, francès o anglès.

Preguntes més freqüents

  • Sobre els tipus d'operacions

    • Modificació d’objecte social

      Tenen consideració d’inversió estrangera directa les modificacions de l’objecte social efectuades per persones jurídiques andorranes que tinguin un percentatge de participació estrangera en el seu capital social igual o superior al 50%, sempre que no sigui un simple aclariment o desenvolupament accessori o auxiliar.

    • Augment de capital social

      Té consideració d’inversió estrangera directa l’augment del capital social efectuat per persones jurídiques andorranes que tinguin un percentatge de participació estrangera en el seu capital social igual o superior al 50%, sempre que no sigui amb càrrec de reserves voluntàries.

  • Que és una filial?

    • No s’ha de confondre la sucursal amb la filial, que es considera com una constitució normal donat que és una entitat de naturalesa jurídica que actua independentment de la matriu.
  • Vigència dels documents

    • La vigència dels documents la determina el país emissor; si no s’especifica, s’entén que els documents caduquen al cap de tres mesos.
  • Quin són els països considerats no cooperatius en matèria de blanqueig de diners i de finançament del terrorisme definits pel Grup d’Acció Financera (GAFI)

    • No s’autoritzen les inversions estrangeres efectuades per persones residents, domiciliades o, en el cas de persones jurídiques, nacionals d’algun dels països considerats no cooperatius en matèria de blanqueig de diners i de finançament del terrorisme definits pel Grup d’Acció Financera (GAFI) o per l’organisme internacional competent en aquesta matèria, i les efectuades per persones físiques o jurídiques de les quals els organismes encarregats de la prevenció del blanqueig i del finançament del terrorisme informin desfavorablement.
      Aquestes llistes s’actualitzen periòdicament. Per més informació podeu consultar el web de la Unitat d’Intel·ligència Financera d’Andorra a https://www.uifand.ad/ca/

Breu descripció dels passos de tramitació

1

Preparar la documentació i el certificat digital:

1.1. Disposar del NIA de la societat existent.
1.2. Documentació requerida postil·lada.

2

Accedir al tramitador en línia o demanar cita prèvia per anar al Servei de Tràmits.

3

Completar el formulari de sol·licitud, en què es demana el següent:

Es demana que seleccioneu el tipus d’operació que us interessa entre les opcions proposades, que detalleu les dades de la societat andorranareceptora de la inversió: NIA, capital, nombre d’accions o participacions, percentatge d’inversió estrangera sobre el capital, composicióaccionarial i identificació dels transmitents si es tracta d’una adquisició, i que descriviu el projecte d’inversió amb el màxim detallsegons els apartats indicats.

4

Adjuntar la documentació requerida

5

Signar i presentar la sol·licitud.

6

Rebre el comprovant de l’entrada del tràmit amb el número de tràmit assignat.

Passos següents

1
Avaluació del tràmit

El Registre d’Inversions Estrangeres valora la informació i la documentació presentada.

2
Comunicacions

En cas necessari, el personal del Registre contactarà amb vosaltres per demanar informació o documentació complementària. Aquestes gestionssuspenen el còmput del termini.

3
Resolució

Si tot és correcte, s’emet una resolució favorable per al sol·licitant.
Recordeu que té una vigència de sis mesos, que es podrà prorrogar, sempre que se sol·liciti abans que caduqui el document, tres mesos més,que ja no seran prorrogables.

4
Formalització de l’operació davant un notari

Amb l’autorització d’inversió estrangera directa es pot fixar una cita amb un dels notaris del Principat per escripturar la modificaciód’objecte social o l’ampliació del capital social de la societat existent.

El notari requerirà, a més de l’autorització d’inversió estrangera directa, la documentació escaient en cada operació.

Per saber més sobre els passos que cal seguir i les modificacions que cal inscriure al Registre d’inversió estrangera podeu consultar eldocument V6_FT001-D.pdf

Normativa

  • Text refós de la Llei 10/2012, del 21 de juny, d’inversió estrangera al Principat d’Andorra.
  • Reglament d’aplicació de la Llei 10/2012, del 21 de juny, d’inversió estrangera al Principat d’Andorra.
  • Decret del 5-9-2018 pel qual es modifica l’article 3 del Reglament d’aplicació de la Llei 10/2012, del 21 de juny, d’inversió estrangera al Principat d’Andorra.
  • Text refós de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada.
  • Llei 37/2021, del 6 de desembre, de modificació de la Llei 14/2017, del 22 de juny, de prevenció i lluita contra el blanqueig de diners o valors i el finançament del terrorisme.
  • Llei 93/2010, del 16 de desembre, de mesures de promoció de l’activitat econòmica i social, i de racionalització i d’optimització dels recursos de l’Administració.
  • Conveni de la Postil·la de la Haia, del 5 d’octubre de 1961, vigent al Principat d’Andorra.
  • Llei 14/2023, del 3 de juliol, de text consolidat del Codi de l’Administració.
  • Llei 3/2024, de l’1 de febrer del 2024, de l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra.
  • Reglament de l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra.

Està sol·licitant un nou tràmit com
Usuari anònim

  • Període de l’any en què es pot demanar

    Tot l’any.

  • Preu

    300,00 €

  • Termini de resolució

    2 mes(os).

Cal iniciar sessió per a poder realitzar el tràmit