text.skipToContent text.skipToNavigation
SEU ELECTRÒNICA

Sol·licitud d’autorització d’inversió estrangera directa: Constitució / Trasllat Internacional / Obertura Sucursal

Autorització per invertir un percentatge superior al 10% del capital social en societats al Principat d’Andorra per a persones definides com a estrangeres per la llei. Les inversions es poden materialitzar a través d’alguna de les operacions següents:

-Constitució de societats efectuades per persones físiques o jurídiques definides com a estrangeres.
-Trasllat internacional del domicili social al Principat d’Andorra per part de persones jurídiques estrangeres.
-Obertura d’una sucursal al Principat d’Andorra per part de persones jurídiques estrangeres. 

Persones que el poden demanar

Persona jurídica

Tota entitat o organització a la que l’ordenament jurídic li reconeix una personalitat jurídica pròpia i que disposi el número d’identificació administrativa (NIA). La persona jurídica actua per mitjà d'un representant legal o apoderat que ha de disposar del certificat electrònic de representant de persona jurídica.

Persona física

Tota persona física amb capacitat d'obrar i que disposi el número d’identificació administrativa (NIA)

Representant

Persona física o jurídica a favor de la qual el poderdant ha donat la seva representació per a què actuï en nom i interès seu, i que ha d'estar registrat en el Registre electrònic de representants de l'Administració Pública.
Així com els professionals habilitats per actuar davant l’Administració pública per efectuar certs tràmits o actes administratius.

Vies de recurs

Es podrà interposar recurs administratiu davant del Govern d’acord amb les disposicions establertes a l’article 124 del text refós del Codide l’Administració, del 29 de març de 1989.Contra la desestimació, expressa o presumpta, d’un recurs administratiu, les persones interessades poden interposar recurs davant de lajurisdicció administrativa, en la forma i els terminis establerts per la llei que regula el procediment davant d’aquesta jurisdicció.

Lloc i forma de presentació

Aquest tràmit es pot efectuar tant de forma presencial com en línia.

De forma presencial: a Tràmits. Enllaç al nou formulari paper

Per fer-lo presencialment, s’ha d’anar al Servei de Tràmits del Govern amb la documentació requerida emplenada i signada. Informeu-vos dels horaris a www.tramits.ad.


Mètode de lliurament de la resolució

El lliurament es farà pel mateix canal pel qual s’hagi presentat el tràmit. En cas de presentació telemàtica, la resolució es notifica electrònicament i, en cas de presentació presencial, es recollirà al Servei de Tràmits.

Requisits previs

  • No ser resident a Andorra:

    • Per a la constitució de societats:

      a)Persones físiques no residents al Principat d’Andorra.

      b)Persones físiques residents al Principat d’Andorra amb menys de 3 anys de residència ininterrompuda, comptats des de l’obtenció del permís d’immigració o document anàleg, que realitzin una inversió estrangera immobiliària.

      c)Persones jurídiques de nacionalitat estrangera, incloses les entitats públiques de sobirania estrangera.

      d)Persones jurídiques de nacionalitat andorrana amb participació estrangera en el seu capital o en els seus drets de vot, directa o indirecta, en un percentatge igual o superior al 50 per cent de manera conjunta. També són inversions estrangeres les destinades a sucursals o altres tipus d’establiments permanents a Andorra de no residents; i les efectuades per altres persones jurídiques andorranes quan almenys el 50 per cent dels drets de vot del seu òrgan de decisió pertanyi, directament o indirectament, a qualsevol de les persones físiques o jurídiques, descrites a les lletres a), b), c) i d) d’aquest article.

      e)Persones jurídiques de nacionalitat andorrana, amb participació estrangera en el seu capital o en els seus drets de vot, directa o indirecta, inferior al 50 per cent i superior al 5 per cent, i que realitzin una inversió estrangera immobiliària.

      f)Persones jurídiques de nacionalitat andorrana, que es trobin finançades directament o indirectament, per qualsevol de les persones, descrites a les lletres a), b), c) i d) d’aquest article.

    • Per al trasllat internacional o l’obertura d’una sucursal:

      a)Persones jurídiques de nacionalitat estrangera, incloses les entitats públiques de sobirania estrangera.

  • Cal disposar del NIA:

    • Persona física (per sol·licitar-lo cal omplir i presentar el formulari Y5T003, “Sol·licitud d’atorgament del número d’identificació administrativa - NIA”).
    • Persona jurídica estrangera: per sol·licitar-lo envieu un correu electrònic a l’adreça registresocietats@govern.ad, indiqueu-hi “Obtenció NIA persona jurídica estrangera” i adjunteu-hi un certificat d’inscripció registral al país d’origen en què consti clarament la data d’inscripció o d’inici d’activitat.
  • Per fer el tràmit en línia, cal disposar del certificat electrònic (per a més informació, visiteu el web següent: https://www.signaturaelectronica.ad/).
  • Cal tenir una reserva de denominació social (RDS) ja autoritzada. Veure Sol·licitud de reserva de denominació social immediata
  • Cal complir els requisits establerts a l’article 1.1 de la Llei 10/2012, del 21 de juny, d’inversió estrangera al Principat d’Andorra.
  • De la mateixa manera, no s’autoritzen les inversions estrangeres efectuades per persones residents, domiciliades o, en el cas de persones jurídiques, nacionals d’algun dels països considerats no cooperatius en matèria de blanqueig de diners i de finançament del terrorisme definits pel Grup d’Acció Financera (GAFI) o per l’organisme internacional competent en aquesta matèria, ni les efectuades per persones físiques o jurídiques de les quals els organismes encarregats de la prevenció del blanqueig i del finançament del terrorisme informin desfavorablement.
  • Els documents oficials estrangers hauran d’estar postil·lats o degudament legalitzats.
    Per a més informació, visiteu el web: https://www.exteriors.ad/ca/afers-bilaterals-i-consulars/afers-consulars/legalitzacio-de-documents. A més, caldrà presentar una traducció jurada també postil·lada o degudament legalitzada quan els documents no estiguin redactats en català, castellà, francès o anglès.

Preguntes més freqüents

  • Sobre els tipus d'operacions

    • Constitució

      És la creació d’una persona jurídica de dret andorrà. És necessària l’autorització d’inversió estrangera directa per a les constitucions de societats andorranes efectuades per persones físiques o jurídiques estrangeres (definides per la llei) amb un percentatge de participació superior al 10%.

    • Trasllat internacional

      Quan una societat estrangera vulgui traslladar el seu domicili social al Principat d’Andorra, haurà de fer la sol·licitud d’inversió estrangera directa. Aquesta sol·licitud l’ha de presentar la mateixa societat que es vol traslladar.

      ⚠ Atenció: les societats estrangeres que disposin d’un capital andorrà igual o superior al 50% no hauran de sol·licitar aquesta autorització.

      ⚠ Atenció: únicament podran presentar la sol·licitud d’inversió estrangera directa per al trasllat internacional les persones jurídiques.

    • Obertura de sucursal:

      S’entén per sucursal un establiment secundari dotat de representació permanent i amb certa autonomia de gestió, mitjançant el qual una societat desenvolupa totalment o parcialment les activitats que integren el seu objecte social.

      ⚠ Atenció: únicament podran presentar la sol·licitud d’inversió estrangera directa per a l’obertura de sucursals les persones jurídiques.

  • Que és una filial?

    • No s’ha de confondre la sucursal amb la filial, que es considera com una constitució normal donat que és una entitat de naturalesa jurídica que actua independentment de la matriu.
  • Vigència dels documents

    • La vigència dels documents la determina el país emissor; si no s’especifica, s’entén que els documents caduquen al cap de tres mesos.
  • Quin són els països considerats no cooperatius en matèria de blanqueig de diners i de finançament del terrorisme definits pel Grup d’Acció Financera (GAFI)

    • No s’autoritzen les inversions estrangeres efectuades per persones residents, domiciliades o, en el cas de persones jurídiques, nacionals d’algun dels països considerats no cooperatius en matèria de blanqueig de diners i de finançament del terrorisme definits pel Grup d’Acció Financera (GAFI) o per l’organisme internacional competent en aquesta matèria, i les efectuades per persones físiques o jurídiques de les quals els organismes encarregats de la prevenció del blanqueig i del finançament del terrorisme informin desfavorablement.
      Aquestes llistes s’actualitzen periòdicament. Per més informació podeu consultar el web de la Unitat d’Intel·ligència Financera d’Andorra a https://www.uifand.ad/ca/

Breu descripció dels passos de tramitació

1

Preparar la documentació i el certificat digital:

Necessiteu el número de tràmit de l’RDS i la seva data de resolució i la documentació requerida postil·lada o degudament legalitzada.

2

Accedir al tramitador en línia o demanar cita prèvia per anar al Servei de Tràmits.

3

Completar el formulari de sol·licitud

Es demana que seleccioneu el tipus d’operació que us interessa entre les opcions proposades, que detalleu les dades de la societat (número detràmit de l’RDS i la seva data de resolució, capital social, nombre d’accions o participacions socials i composició accionarial), i quedescriviu el projecte d’inversió amb el màxim detall segons els apartats indicats.

4

Adjuntar la documentació requerida.

5

Signar i presentar la sol·licitud.

6

Rebre el comprovant de l’entrada del tràmit amb el número de tràmit assignat.

7

Demanar a la resta de socis no residents que presentin la sol·licitud d’autorització de futurs socis, en què han d’indicar el número de tràmiti la data de presentació (per a tots els futurs socis no residents amb una participació superior al 10% del capital social).

Passos següents

1
Avaluació del tràmit

El Registre d’Inversions Estrangeres valora la informació i la documentació presentada.

2
Comunicacions

En cas necessari, el personal del Registre contactarà amb vosaltres per demanar informació o documentació complementària. Aquestes gestionssuspenen el còmput del termini.

3
Resolució

Si tot és correcte, s’emet una resolució per a cada inversor que n’autoritza la inversió.Recordeu que té una vigència de sis mesos, que es podrà prorrogar, sempre que se sol·liciti abans que caduqui el document, tres mesos més,que ja no seran prorrogables.

4
Formalització de l’operació davant un notari per crear la societat

Amb la reserva de denominació social i les autoritzacions d’inversió estrangera directa de cadascun dels futurs socis no residents, es potfixar una cita amb un del notaris del Principat per escripturar la constitució de la societat.

Per saber més sobre els passos que cal seguir fins a l‘obertura del negoci i les modificacions que cal inscriure al Registre d’inversióestrangera podeu consultar el document V6_FT001-A

Normativa

  • Text refós de la Llei 10/2012, del 21 de juny, d’inversió estrangera al Principat d’Andorra.
  • Reglament d’aplicació de la Llei 10/2012, del 21 de juny, d’inversió estrangera al Principat d’Andorra.
  • Decret del 5-9-2018 pel qual es modifica l’article 3 del Reglament d’aplicació de la Llei 10/2012, del 21 de juny, d’inversió estrangera al Principat d’Andorra.
  • Text refós de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada.
  • Llei 37/2021, del 6 de desembre, de modificació de la Llei 14/2017, del 22 de juny, de prevenció i lluita contra el blanqueig de diners o valors i el finançament del terrorisme.
  • Llei 93/2010, del 16 de desembre, de mesures de promoció de l’activitat econòmica i social, i de racionalització i d’optimització dels recursos de l’Administració.
  • Conveni de la Postil·la de la Haia, del 5 d’octubre de 1961, vigent al Principat d’Andorra.
  • Llei 14/2023, del 3 de juliol, de text consolidat del Codi de l’Administració.
  • Llei 3/2024, de l’1 de febrer del 2024, de l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra.
  • Reglament de l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra.

Està sol·licitant un nou tràmit com
Usuari anònim

  • Període de l’any en què es pot demanar

    Tot l’any.

  • Preu

    300,00 €

  • Termini de resolució

    2 mes(os).

Cal iniciar sessió per a poder realitzar el tràmit